PROFIL SURAU
Pembinaan surau ini adalah bertujuan untuk melahirkan insan
yang patuh kepada Allah SWT dengan mengamalkan suruhan dan menjauhi laranganNya
serta menjana modal insan yang berkualiti yang mampu menghadapi cabaran global
selaras dengan Falsafah Pendidikan Islam dalam usaha untuk menyampaikan ilmu,
kemahiran dan penghayatan Islam berdasarkan Al-Quran dan Al-Sunnah bagi
membentuk sikap, kemahiran, keperibadian dan pandangan hidup sebagai hamba
Allah yang mempunyai tanggungjawab untuk membantu diri, masyarakat, alam sekitar
dan negara ke arah mencapai kebaikan di dunia dan kesejahteraan abadi di
akhirat.
Jumlah murid di Sekolah Kebangsaan
Batu Laut sesi persekolahan 2014 adalah seramai 422 orang, guru seramai 39
orang, 7 orang kakitangan sokongan dan 9 orang pekerja swasta. Hampir
sebahagian beasr, program-program yang dianjurkan pihak sekolah memerlukan
kemudahan surau. Banyak aktivi-aktitivi praktikal seperti Kem Bestari Solat dan
solat berjemaah tidak dapat dilakukan di tempat yang sesuai. Antara
tempat-tempat yang sering digunakan untuk program-program seperti ini ialah,
Bilik jQAF, bilik solat sementara, tapak perhimpunan (Dataran Kejat),
gelanggang bola tampar dan gelanggang badminton.Bilik solat sementara ini, pada
asalnya merupakan sebuah kelas yang tidak digunakan lagi berikutan pencemaran
bunyi yang melampau berpunca daripada bunyi pendingin hawa yang terletak di
bilik komputer.
Pada 9 Januari 2014, mesyuarat Panitia
Pendidikan Islam telah diadakan. Secara tidak langsung, telah membincangkan
tentang kerja-kerja mengemas bilik solat sementara. Setelah merasakan bertapa
sukarnya mengadakan ruang solat yang sempurna untuk murid-murid di sekolah ini
maka, Ketua Panitia Pendidikan Islam, En Suhaimi bin Salimen dengan
bersungguh-sungguh membangkitkan hasrat untuk membina sebuah surau pada tahun
2014. Perkara ini telah disuarakan kepada pihak PIBG untuk direalisasikan.
Rentetan itu, pada 28 Januari 2014 Mesyuarat AJK PIBG telah diadakan dan
cadangan pembinaan surau itu telah disuarakan.
Comments
Post a Comment